HR Magazin

Iratkozzon fel ingyenes HR-magazinunkra, és most ingyenesen kitöltheti asszertivitás tesztünket!

Szakmai írások

A kíváncsiság, vagy a kötelességtudat az erősebb?

A kíváncsiság, vagy a kötelességtudat az erősebb? A HR vezetők és a szakmai rendezvények Ritkán optimális az a helyzet, amikor egy HR vezető pont arra kap meghívót, ami az aktuális, szervezeti kihívást megoldó eszközt mutatja be. Az is ritka, ha a rendezvény jól szegmentált, és többféle szemszögből kínál rálátást az adott helyzetre. Mit tegyen, mit […]

Tovább »
Coaching, tréning, mentorálás, facilitáció?

Munkacsoportokkal, vezetőkkel, speciális csoportokkal Coaching, tréning, mentorálás, facilitáció? Ma a coaching az egyik leginkább elterjedt humán fejlesztési eszköz. Azonban jogosan merülhet fel mindenkiben a kérdés, hogy mit is takar ma a coaching. Milyen témák lettek népszerűek, és mi lehet ennek az oka. Áttekintjük a csoportos, és az egyéni fejlesztés utóbbi másfél évtizedét, és a gazdasági […]

Tovább »

További szakmai írások

Multinacionális karrier és/vagy önmegvalósítás

Szerző: Human Bridge

|

2015. március 2. - 19:41

Hivatástudat, rugalmas keretek és értelmes munka

onmegvalositas3Azt, hogy mit is tekintünk önmegvalósító munkának, sok minden befolyásol. A szervezeti keret, a szakma, amelyet űzünk, de az egyén szemszöge is, amelyből a munkáját figyeli. Azért fontos mindezt figyelemmel kísérnie a vezetőknek, nehogy a legerősebb potenciállal rendelkező csoportok, a képzett, tapasztalt munkavállalók azért hagyják el a vállalatot, mert nem tudnak a keretei közt önmegvalósító tevékenységet végezni.

Ami a kilencvenes években a munkavállalók számára még az álmok netovábbja volt, az mára jelentős presztízsveszteséget szenvedett. A kusza kkv-szektor, illetve a „kihalóban lévő mammuthoz” hasonlító állami szférához képest maga volt a megtestesült innováció egy-egy multi. Kitűnő munkakörülmények, biztos fizetés, tanulási, fejlődési lehetőségek, és előrejutás biztos ígéretét jelentette a multis lét.

Ezekért az előnyökért cserébe egészen másfajta munkakultúrát kellett elfogadni, másfajta teljesítmény-elvárásnak kellett megfelelni, és – főleg az infokommunikáció kétezres évek eleji robbanásától kezdve – máshogyan kellett rendelkezésre állni. A tempó felgyorsult, és ezzel megint csak új elvárás-rendszer lépett a színtérre. A kétezres évek közepére-végére már látszott, hogy több irányból nem fog működni a rendszer. Sem a mindennapos, 10-12 órás munkavégzés, sem a szünet nélküli készenlét nem hoz tartós hatékonyságot. Azok, az akkor már harmincas munkavállalók, akik régebben még büszkék voltak munkabírásukról, sorra kiégtek. A fiatalok pedig be sem szeretnének lépni ebbe a mókuskerékbe.

Ugrás a vállalkozói létbe

Több mint egy évtizede tapasztalhatjuk azt, hogy amikor már túl sok a feladat, és 10-15 éves, multis év is eltelik, sokaknál egész egyszerűen betelik a pohár. Szabadulni szeretnének a sok, rájuk rakott teher alól. De, ez az az időszak, amikor nagyon jó, és nagyon rossz döntések is születhetnek.
A hirtelen váltás soha nem szül jó eredményt. Bizonyára mindenki látott már olyan vezetőt, aki másfél-két évtizednyi, multinacionális nagyvállalat(ok)nál eltöltött időszak után „kiugrik”, és önálló céget alapít. Azonban vállalkozói ismeretek, és valós, a kkv-piacon is használható piacismeret nélkül, pusztán a nagyvállalati környezetre adaptált szakmai ismeretekkel nehéz lesz talpon maradni. Előbb ki kell próbálniuk magukat. Meg kell ismerniük azt a működési módjukat, amelynél már nincs mögöttük „védőháló”, azaz a nagyvállalat infrastruktúrája. Jobb félállásban elkezdeni építgetni a piacot, mint a gyors nyitás után a rohamos csőd.
Nagyon kell vigyázni azokkal a vállalkozás-indításokkal is, amikor két-három, hasonlóan kiégett vezető dönt úgy, hogy közös céget indít. Sokszor látjuk, hogy a nagy nekirugaszkodást az ugrás hiánya követi, és jó esetben csak „mosolyszünet”, rosszabb esetben egész kapcsolatrendszerek romba dőlése, és súlyos anyagi következmények is követik.

Új munkahely, vagy inkább új szakma?

Új munkahelyet mindig érdemes keresgélni. De, a váltás maga már sokkal alaposabb megfontolást kíván. A mai közép-generáció számára már az a fajta lojalitás, amikor 10-15, vagy esetleg 20 évet is eltölt valaki egy adott munkahelyen, gyakorlatilag ismeretlen. Annyi szervezeti, gazdasági, fizikai változás zajlik egy-egy munkahelyen, hogy szinte lehetetlen követni, és még nehezebb az összeset szeretni.
De, hacsak nem „ég a lábunk alatt a talaj”, érdemes megfontolni a váltást. Hiszen, az új helyen is lehet, hogy éppen olyan kusza viszonyok közé érkezünk, mint amilyet otthagytunk. Ráadásul – pont az életkori, neveltetési sajátságok miatt – ez a generáció az új helyen is bizonyítani akar. Dupla akkora energiával, mint a korábbi munkahelyen.
Sok, érdekes példát látni, leginkább a médiában arra, hogy multinacionális környezetből kilépve hogyan kezdtek alkotó, fizikai munkába szakemberek. Persze, mindenki vágyik arra, hogy közvetlen fizikai nyomát, „értelmét” láthassa a munkájának, de az azért nem biztos, hogy fizikailag is bírható ez a fizikai munka.

Önmegvalósítás – kapukon belül

onmegvalositas2A komfortzónánkat kicsit elhagyva tudunk csodát építeni. Képzeljük el, hogy azt a területet, amelyet ismerünk, szeretünk, amelynek minden változását végigkövettük több éven át, és azt a szervezetet, amely „meglepetést” már nehezen tud szerezni nekünk, megtartjuk. Ugyanakkor, valami egészen másba is belekezdünk. A nőknek egyszerűbb, mert a gyerekek megmutatják azt a másik világot, amely utat mutat a kibontakozáshoz. Kézműveskedni, kirándulni, kulturális programokat szervezni, kivitelezni egyszerűbb, ha van hozzá gyerek/partner, hiszen vele mindig menni, csinálni kell valamit. Azonban, ha nincs saját/kölcsön gyerek, akkoris érdemes – akár egy-egy CSR tevékenység keretében- becsempészni valamit a napjainkba, amely kizökkent, és örömet szerez.

Neked volt olyan érzésed az elmúlt hónapban, hogy valami egészen mást szeretnél dolgozni, mint amit most végzel?

Ismersz olyan vállalkozót, aki alkalmazotti létből váltott az elmúlt 1 év során vállalkozásra? Ő hogyan csinálta?

Köszönöm, hogy megosztod a véleményedet!

Szerző: Filius Ágnes

Ha tetszett a téma, olvasd el korábbi, hasonló témájú írásunkat is!

Elolvasom…

Céges adatok